Novinarstvo, mediji, tehnologija – trendovi u 2022. godini

Prema istraživanju i studiji Instituta Reuters na temu predviđanja trendova u 2022. godini u novinarstvu, medijima i tehnologiji, 2021. godina bila je godina ‘burn out-a’ kako za novinare, tako i za publiku, zbog preplavljenosti vijestima izazvanih COVID-19 krizom, ali i rastućim polarizirajućim debatama o politici, identitetu, kulturi. Prije nove krize koju je donio rat u Ukrajini, u zaključku studije autor je iznio nadu u 2022. kao godinu konsolidacije – kada novinarstvo uzima dah, fokusira se na osnovno i vraća snažnije. U svjetlu novih zastrašujućih zbivanja, ostaje nam vidjeti hoće li se predviđanja ispuniti.

Vraćanje povjerenja u novinarstvo, izazovi novih generacija i tehnologija

U vrijeme pandemije, kada su točne i pouzdane informacije ključne za zdravlje i sigurnost ljudi, glavni izazov medijima, smatra autor studije, trebao bi biti povratak onog dijela publike koja je u njih izgubila povjerenje te građenje povezanijeg i dubljeg odnosa s novim konzumentima. Tu je i izazov koji postavljaju nove generacije konzumenata, zainteresirane za teme raznolikosti i inkluzije, klimatskih promjena i mentalnog zdravlja.

Medijske kuće fokusirat će se na digitalnu transformaciju, s obzirom na rastuće troškove energenata i tiskanja svojih izdanja. Naplata online vijesti je za mnoge rješenje, no i tu se mogu pojaviti poteškoće, osobito ako se pogoršaju ekonomski uvjeti.

Izdavači se ove godine mogu nadati boljoj zaradi od digitalnog oglašavanja nego što je do bilo do sada, kada su velike platforme uzimale najveći udio. Pomoći će im nova, stroža pravila o limitiranju podataka koji se prikupljaju od trećih strana te sve veća zabrinutost oko dezinformacija, zbog čega se povjerenje ponovo vraća pouzdanim medijskim brendovima. EU nastavlja s pokušajima snažnije kontrole i regulacije velikih platformi, no novi izazovi se pojavljuju u obliku novih tehnologija kao što su umjetna inteligencija, kriptovalute i metaverse (virtualni ili polu-virtualni svjetovi) koji će omogućiti nove načine povezivanja, informiranja i zabave.

Porast prihoda u uvjetima pandemije

Istraživanje provedeno na uzorku od 246 direktora ili urednika u različitim medijskim kompanijama u 52 zemlje pokazuje da su se prihodi gotovo 60% ispitanih poduzeća i izdavačkih kuća povećali tijekom 2021. zbog porasta digitalnog oglašavanja uslijed povećanja online kupovine. Porasli su i prihodi od pretplate na digitalna izdanja.

 Jedan od glavnih strateških prioriteta za povećanje prihoda medijskih kuća bit će pretplata ili neka vrsta članstva,  koje će imati prioritet i pred digitalnim i native oglašavanjem. Istovremeno se javlja bojazan da će model pretplate na online medije pretvoriti novinarstvo u ekskluzivni servis za bogatiju i obrazovaniju publiku. Prihodi se očekuju i od naplate sadržaja tehnološkim platformama te od inovacija.

Podijeljena su očekivanja od vlada različitih država da reguliraju društveni utjecaj tehnoloških kompanija, kao i tržišne odnose između tehnoloških kompanija i medija, u korist novinarstva. 41% ispitanih smatra da bi regulacija i donošenje zakona moglo pomoći, a ostatak je podijeljen između onih koji smatraju da od toga neće biti koristi, ili da će se situacija pogoršati.

Društvene mreže, teme u trendu, inovacije

Od društvenih mreža izdavačima će ove godine biti zanimljiviji Instagram, TikTok i YouTube – mreže popularnije među mladim ljudima, nego Facebook i Twitter. Medijske kompanije će također postrožiti pravila ponašanja novinara na društvenim mrežama koje bi, smatraju ispitani urednici i direktori, trebalo biti usko vezano uz izvještavanje na Facebooku i Twitteru, jer bi izražavanje vlastitog stava novinara moglo narušiti povjerenje publike.

Medijska industrija ostaje nesigurna u tome kako se nositi s tom kompleksnom pričom klimatskih promjena i samo trećina ispitanika smatra da je tema medijski dobro pokrivena. Urednici smatraju da je mainstream publiku teško zainteresirati za ovu temu koja se sporo mijenja i često ima deprimirajući učinak. 

Kad su u pitanju inovacije, naglasak će se stavljati na unaprjeđenje postojećih proizvoda, konkretno podcasta i digitalnog radija te email newslettera – medija koji su dokazali učinkovitost kroz porast lojalnosti i broja pretplatnika. Samo 8% ispitanih uložit će u razvoj novih aplikacija za metaverse kao što su VR (virtual reality) i AR (augmented reality).

No, medijske kuće i dalje polažu nadu u umjetnu inteligenciju koja će omogućiti personalizirano iskustvo i učinkovitiju produkciju – preko 80% ispitanih smatra da će tehnologije vezane uz umjetnu inteligenciju biti  važne za bolju preporuku sadržaja publici te automatizaciju novinarskog posla (tagiranje, transkripcija, pronalaženje vijesti, robo-novinarstvo…).

 

Dodatne moguće promjene u medijskoj industriji u 2022.

Možemo očekivati okrupnjivanje medijskih kompanija i akvizicije visoko profiliranih digital-born kompanija (stvorenih u digitalnoj eri) u nastojanju povećavanja dodane vrijednosti.

Nastavit će se utjecaj celebrityja i influencera kao kreatora sadržaja koji odvlače pažnju publike od medija, dok će platforme koje omogućuju naplatu sadržaja dati priliku razvoju individualnog novinarstva.

Predviđa se rast streaming platformi kao što je Twitch (gaming video live streaming) i forme kratkog social-videa kojeg kreiraju uglavnom mladi na društvenim mrežama, a izdavači prihvaćaju i kopiraju takve inovativne tehnike objavljivanja sadržaja.

Za novu društvenu mrežu Donalda Trumpa, Truth Social, očekuje se da će biti agregator govora mržnje, hakera i trolova.

Ove godine također možemo očekivati više međusobne suradnje izdavača kako bi se lakše suočili s izazovima koje donose velike platforme i gubitak publike – zajedničko lobiranje, dijeljenje sadržaja i sl.

U tehnologiji se očekuje nagli porast novih uređaja uključujući VR setove, pametne naočale, građevne blokove za metaverse, kao i novih načina interakcije na poslu. Nastavit će se dizati publicitet oko kriptovaluta i NTF-ova. Razvoj metaversea je blisko vezan uz razvoj kriptovaluta i ideju da se digitalni objekti kupuju i prodaju na siguran način. Ovaj pomak prema novoj fazi razvoja weba dobro opisuje analiza Benedicta Evansa prikazana u shemi ispod. 

No, web se ne mora nužno razviti u tom smjeru – teško je zamisliti da bi se velike platforme kao što je Meta odrekle svoj dijela zarade gradeći nove sustave na decentraliziranom javnom blockchainu. A tu je i problem nepovjerenja u kriptovalute kod mnogih. Kod Web3 tehnologija, osim mnogih otvorenih pitanja, već postoje i neka praktična rješenja kao što su NTF-ovi (non-fungible tokens), koji su u Collinsovom rječniku postali Riječ godine za 2021. godinu, porazivši i kriptovalute. Pojam opisuje jedinstveni vlasnički certifikat nad bilo kojim digitalnim proizvodom ili kreacijom, kao što je umjetničko djelo, fotografija, pa čak i originalni novinarski uradak. Certifikat je pohranjen u decentraliziranom javnom blockchainu kao dokaz o vlasništvu. Ovaj novi način poslovanja koji navodno onemogućuje korupciju otvorio je ogromni potencijal digitalnim umjetninama, od kojih je u 2021. godini jedna prodana za 69 milijuna dolara, ali i glazbenicima  – Kings of Leon zaradio je preko 2 milijuna dolara izdavši novi album kao kolekciju digitalnih NFT-ova s ekskluzivnim umjetničkim radovima i limitiranim izdanjima vinila. Medijske organizacije također pokušavaju premostiti tradicionalne posrednike kako bi prodali direktno publici – Quartz je prvi prodao novinski članak za skromnih 1.800 dolara, a kasnije i New York Times na sličan način za 400 puta veći iznos koji je u konačnici doniran. NTF-ovi se često prodaju s popratnim povlasticama – u slučaju New York Timesa to je bila audio poruka voditelja podcasta. Ove godine NTF-ovi mogli bi se početi koristiti i u druge svrhe – izdavači bi mogli unovčiti arhive koje spominju članove obitelji ili raditi aukcije kako bi se postalo povlaštenim pretplatnikom. 

Zaključak 

Više nego ikad, izdavači su se fokusirali na digitalno poslovanje. COVID kriza preoblikovala je ponašanje kako korisnika, tako i novinara pa ćemo i nakon krize provoditi više vremena online, a manje se fizički družiti. U tom smislu građenje digitalnih odnosa i veza, kreiranje odgovarajućeg sadržaja, inovativne metode u pružanju usluga i načinu naplate usluga te trgovini općenito bit će još važnije nego do sada. Do kraja godine neke, trenutno ne posve jasne, trendove i novitete bolje ćemo razumjeti.

Cijelu studiju možete pročitati ovdje.